Visst är det skönt att ha stenkoll. Du vet, göra något från grunden. Leta delar och sedan varsamt bygga ihop till perfektion. Det tycker i alla fall Ölänningen Johan Sturesson.
– Jag har alltid drömt om att få helrenovera en bil från grunden.
Och vilken modell som stod överst på listan, ja det har du säkert redan listat ut vid det här laget.
Den galopperande hästen – den pryder Mustangerna än idag.
Ford Mustang, en amerikansk ikon. Första bilen rullade av bandet i mars 1964. Men för spekulanten gäller det att navigera rätt – bilen finns nämligen i en uppsjö av olika versioner. Allt från 6-cylindriga timida ponnys till muskelstarka och härligt vilda fullblod.
Johan Sturesson valde den senare kategorin när han sökte efter det perfekta garageprojektet.
– Jag var ute efter en Fastback från åren 1967 eller 1968. Helst skulle det vara en GT med den stora 390-motorn och en 4-växlad manuell låda.
Den perfekta vildhästen var dock svårfångad. Efter att ha finkammat både Sverige och USA dök plötsligt det rätta objektet upp i Nederländerna.
– Det var en GT från -68 som jag faktiskt haft på gång från Oregon, men som såldes iväg innan jag hann bestämma mig. Nu dök samma vagn upp här i Europa och det gjorde ju ingenting. Det är ju enklare med en EU-import.
Snabba ryck
Utan att vila på hanen slog Johan till. Den här gången skulle ingen få hinna före!
Mussen kom till Sverige på lastbil och så här såg den ut när Johan hämtade den.
Snart var objektet nedplockat i sina beståndsdelar.
– Det här var min första riktiga bilrenovering och att jag valde en Mustang berodde dels på att jag gillar modellen men främst att det är stor tillgång på delar till dessa så kallade pony cars.
VP Autoparts i Fristad var till stor hjälp under renoveringen.
– Vissa delar, som förgasare och sådant som inte finns nytillverkat, har jag beställt från USA. Resten är köpt på hemmaplan. Paketen från VP Autoparts kommer dagen därpå vilket är bra när man är mitt uppe i skruvandet och vill komma vidare, förklarar Johan.
Bultsatsen underlättade renoveringen väldigt mycket. Alla skruvar och muttrar ingår och har dessutom rätt märkning.
Ytterligare en fördel med att köpa prylarna av ett svenskt företag är om det av någon anledning skulle bli strul.
– Det är ju inget kul att skicka tillbaka grejor som blivit fel hela vägen över Atlanten.
I dag nytillverkas mängder av delar till Ford Mustang. Laddningsregulator med exakt Autolite-logga är bara en av alla prylar som lagerförs hos oss.
Listan på delar som gick åt under renoveringen är lång. Från VP Autoparts köpte Johan bland annat bensintank, generator, dörrpaneler, startmotor och delar till servostyrningen.
– Faktiskt höll bilen på att brinna upp på grund av trasigt tändningslås. VP hjälpte mig med ett nytt. Och jag slog till på ett komplett elsystem för att vara på den säkra sidan i framtiden, säger Johan som har gått grundligt till väga under renoveringen.
Motor med extra klös
Lacken var rejält nedgången så det blev till att lägga ny. Samma nyans som från fabrik. Färgen heter Presidental Blue.
Efter helrenovering är Johan Sturessons Mustang nu åter ute på vägarna. Hela reportaget om Mussen finns i Bilsport Classic 8-2019.
Johans Fastback är originalutrustad med en V8 på 390 kubiktum.
– Det här året fanns Mustangen med allt från 6-cylindrig maskin till big block på 428 kubiktum. Min 390 är ursprungligen på 335 hästkrafter men jag har jag satt i en något vassare kamaxel …
I det välrenoverade motorutrymmet tronar en korrekt 390-maskin på 335 kusar – minst.
Totalt gjordes det över 300.000 Mustanger under 1968 och av dessa var 42.000 i Fastback-utförande.
– Bara 12.000 stycken var av GT-modell. Det vill säga med lite extra prylar som standard.
Många timmar i garaget blev det men nu är Johans fullblod åter ute på grönbete.
(Källa: Bilsport Classic 8-2019)