Här visar vi steg för steg hur man renoverar en Volvo-motor.
Renoveringen gjordes med en Volvo B18 motor och tre Volvo B20 motorer. Alla renoverades med artiklar som du kan handla hos oss.
Vi har även listat ett antal verktyg som kan vara till hjälp under renoveringsprocessen samt en mängd nyttiga tips och tricks för att underlätta renoveringen.
Klicka på motorbilden ovan för att komma till renoveringsbeskrivningen som öppnas i ett nytt fönster.
Du kan även klicka på bilderna för att se en förstoring.
Vid byggena har vi utgått från 4 stycken block, 3 styck B20 som är borrade 0.030” överdimension samt 1 styck B18 som är borrat till 0.020” överdimension. Även kamlagren samt bussningen, art.nr 418251, för drivaxeln till oljepump/fördelare är bytta i alla motorer.
Bussningen måste brotschas till rätt dimension (12 mm) efter montering. Vevaxlarna är allihopa slipade till 0.010” underdimension på både ram- och vevlager.
Renoveringen gjordes med en Volvo B18 motor och tre Volvo B20 motorer. Alla renoverades med artiklar som du kan handla hos oss.
Vi har även listat ett antal verktyg som kan vara till hjälp under renoveringsprocessen samt en mängd nyttiga tips och tricks för att underlätta renoveringen.
Klicka på motorbilden ovan för att komma till renoveringsbeskrivningen som öppnas i ett nytt fönster.
Du kan även klicka på bilderna för att se en förstoring.
Vid byggena har vi utgått från 4 stycken block, 3 styck B20 som är borrade 0.030” överdimension samt 1 styck B18 som är borrat till 0.020” överdimension. Även kamlagren samt bussningen, art.nr 418251, för drivaxeln till oljepump/fördelare är bytta i alla motorer.
Bussningen måste brotschas till rätt dimension (12 mm) efter montering. Vevaxlarna är allihopa slipade till 0.010” underdimension på både ram- och vevlager.