Historien om Norrmalmstorgs-Mustangen
Året var 1973 då hela Sverige under en vecka lamslogs av ett gisslandrama i Stockholm som noga bevakades av media.
”Norrmalmstorgsdramat” utspelades mellan 23 och 28 augusti 1973 då en beväpnad man tog fyra personer som gisslan under ett bankrån.
Rånaren, Jan-Erik Olsson, krävde bland annat att den ökände brottslingen Clark Olofsson skulle föras till banken samt att de skulle få tillgång till en snabb flyktbil - helst en Ford eller en BMW.
Polisen och den dåvarande statsministern, Olof Palme, valde att tillmötesgå Olssons krav. Den blåa Ford Mustang som rullades fram utanför banken ägdes av en polis, som faktiskt var i tjänst när gisslandramat inträffade. När bankrånarna krävde en snabb bil, ställde alltså denne upp med sin Mustang, men den kom aldrig till användning.
Historien om Norrmalmstorgs-Mustangen
Året var 1973 då hela Sverige under en vecka lamslogs av ett gisslandrama i Stockholm som noga bevakades av media.
”Norrmalmstorgsdramat” utspelades mellan 23 och 28 augusti 1973 då en beväpnad man tog fyra personer som gisslan under ett bankrån.
Rånaren, Jan-Erik Olsson, krävde bland annat att den ökände brottslingen Clark Olofsson skulle föras till banken samt att de skulle få tillgång till en snabb flyktbil - helst en Ford eller en BMW.
Polisen och den dåvarande statsministern, Olof Palme, valde att tillmötesgå Olssons krav. Den blåa Ford Mustang som rullades fram utanför banken ägdes av en polis, som faktiskt var i tjänst när gisslandramat inträffade. När bankrånarna krävde en snabb bil, ställde alltså denne upp med sin Mustang, men den kom aldrig till användning.
1987 såldes bilen vidare till en person som ville göra om den till en dragracingbil. Bilen tömdes på inredningen, hjulhusen bak breddades och fram byggdes de om helt. Personen hann bygga om Forden ytterligare innan en reporter kom och skulle göra ett reportage om bilen samt Norrmalmstorgsdramat.
Den nya ägaren hade ingen aning om bilens historia och efter reportaget avbröt ägaren ombygget och lät den vara. Bilen såldes vidare 2019 och hade då haft totalt nio ägare och det angivna miltalet låg på 14.000 - 14.499 km. Tanken var att Mustangen då skulle återställas till sitt ursprungliga skick, men tidsbrist resulterade i att den fick slumra vidare ett tag till.
Nuvarande ägaren
2021 var bilen återigen till salu på oktoberauktionen hos Bilweb Auctions och kallades då "en av de mest omskrivna bilarna i svensk kriminalhistoria". Denna gången hamnade den i engagerade händer. Albinsson & Sjöberg, förlaget bakom kända tidningsmagasin som Bilsport Classic, köpte bilen med målet att återställa den till sin forna glans.
1987 såldes bilen vidare till en person som ville göra om den till en dragracingbil. Bilen tömdes på inredningen, hjulhusen bak breddades och fram byggdes de om helt. Personen hann bygga om Forden ytterligare innan en reporter kom och skulle göra ett reportage om bilen samt Norrmalmstorgsdramat.
Den nya ägaren hade ingen aning om bilens historia och efter reportaget avbröt ägaren ombygget och lät den vara. Bilen såldes vidare 2019 och hade då haft totalt nio ägare och det angivna miltalet låg på 14.000 - 14.499 km. Tanken var att Mustangen då skulle återställas till sitt ursprungliga skick, men tidsbrist resulterade i att den fick slumra vidare ett tag till.
Nuvarande ägaren
2021 var bilen återigen till salu på oktoberauktionen hos Bilweb Auctions och kallades då "en av de mest omskrivna bilarna i svensk kriminalhistoria". Denna gången hamnade den i engagerade händer. Albinsson & Sjöberg, förlaget bakom kända tidningsmagasin som Bilsport Classic, köpte bilen med målet att återställa den till sin forna glans.
Renovering
Ett intensivt renoveringsarbete väntar nu, då Mustangen ska vara färdigställd lagom till förlagets 50-årsjubileum i september 2023. Man hoppas dock vara klara redan till augusti då det gått exakt 50 år sedan Norrmalmstorgsdramat ägde rum.
Vi på VP Autoparts fick frågan om att sponsra renoveringen av Mustangen och tackade självklart ja till att vara med och återställa denna legendariska bil med våra delar. På bilden till vänster kan ni se hur bilen såg ut när den hämtades.
Plåtarbeten blev första steget i renoveringen. Dessa utfördes av Jocar med hjälp av plåtdelar levererade av oss. Som ni kan se på bilderna är det omfattande arbeten som utförs då både rostskador och tidigare ombyggnationer behöver åtgärdas.
Ett intensivt renoveringsarbete väntar nu, då Mustangen ska vara färdigställd lagom till förlagets 50-årsjubileum i september 2023. Man hoppas dock vara klara redan till augusti då det gått exakt 50 år sedan Norrmalmstorgsdramat ägde rum.
Vi på VP Autoparts fick frågan om att sponsra renoveringen av Mustangen och tackade självklart ja till att vara med och återställa denna legendariska bil med våra delar. På bilden nedan kan ni se hur bilen såg ut när den hämtades.
Plåtarbeten blev första steget i renoveringen. Dessa utfördes av Jocar med hjälp av plåtdelar levererade av oss. Som ni kan se på bilderna är det omfattande arbeten som utförs då både rostskador och tidigare ombyggnationer behöver åtgärdas.
Inledande plåtarbeten
De ombyggda och breddade bakre hjulhusen vittnar om Mustangens tidigare liv
som tävlingsbil. Nu kapades alltsammans bort.
Även frampartiets innerskärmar hade ersatts med en raceframvagn. Här byggs
Ett helt nytt bagageutrymme börjar ta form efter att bakflyglar, hjulhus och störtbåge
De ombyggda och breddade bakre hjulhusen vittnar om Mustangens tidigare liv som tävlingsbil.
Nu kapades alltsammans bort.
Ett helt nytt bagageutrymme börjar ta form efter att bakflyglar, hjulhus och störtbåge
Plåtarbetet fortsätter...
och det är inte enbart fram- och bakparti som behöver ny plåt från VP.
Här ses underredet över och en hel del byts ut.
Behovet av plåtbyte beror inte bara på rost. Bilen har tidigare byggts om för dragracing
och hade därför flera förstärkningar i golvet som nu har skurits bort.
Med tanke på att Mustangen var helt söndersprängd i delar dagarna före jul, känns det fantastiskt att projektet
Det blev dags att få lite grundfärg på karossen. Även underredet sprutades med rostskyddsgrund, vilket var enkelt när karossen satt fast i "snurren".
Efter grundfärgen applicerades karosserikitt i alla svetsfogar.
Custom Motor Show
Under påskhelgen visades Mustangen upp på Custom Motor Show på Elmia i Jönköping. Bilen stod uppställd i
Bilsport Classics monter och väckte stort intresse bland de besökande bilentusiasterna. Många var framme och inspekterade Mustangen
och ville ta del av dess unika historia.
Inför Elmia gjordes fortsatta renoveringsarbeten på Mustangen, som då också sattes på hjul igen. Bland annat leverade vi
Motor
Efter att motorn hade lackerats, var det dags att montera tänddelar
som tändkablar och tändspole men även dekaler från oss.
Sådärja, nu är maskinen snart på plats. Någon som har ett skohorn?
Då var motorn tillbaka på plats i Mustangen. Looking good!
Både topplock och motorblock har bearbetats. Här planas ena toppen.
Här poleras vevaxeln.
Alla maskinarbeten gjordes av Engines by Frööjdh.
Automatlåda
Tiden går fort när man har roligt och renoveringen av motor och automatlåda gick i 100 knyck! Nu sitter de på plats och
Den 23 augusti måste bilen vara körbar då den ska stå framför det gamla bankhuset vid Norrmalmstorg,
exakt 50 år efter dramats inledning. Bilsport Classic har fått polistillstånd och dispens från Stockholms stad att få parkera där.
Senaste nytt
Norrmalmstorgsdrama - 50 år senare
åter på plats
Den 23:e augusti 2023 rullade den nyrenoverade Mustangen fram på Norrmalmstorg, exakt 50 år efter dramat.
Den fick mycket uppmärksamhet och det var många som vimlade runt bilen och ställde frågor.
Den gamla Kreditbanken från för 50 år sedan är ett minne blott - idag är byggnaden ett lyxhotell. Borrhålen som polisen borrade för att avsluta gisslandramat finns kvar att se på hotellet även om de är igenfyllda.
Bankrånaren Janne Olsson som startade allt dömdes till tio års fängelse som han har avtjänat.
Han lever i frihet idag och är numera bilhandlare utanför Helsingborg.
Mustangen gästade även vårt Öppet Hus den 9:e september 2023 i Tämta.
Läs mer här om vårt Öppet Hus evenemang i Tämta.