Läs senaste uppdateringen →

Vi har hjälpt till med renoveringen av denna charmiga Volvo 145 från 73. Bilen har totalrenoverats och vi ville såklart vara med på resan. Förutom att leverera diverse delar till renoveringen, hjälpte vi också till med demontering och montering av både bak- och framvagn. Ett stort reportage om hela renoveringen kommer att publiceras i tidningen "Klassiker", men här kan du läsa om de delar vi hjälpte till med. 

 

Bakvagnen såg ut så här när den skruvades ner från bilen. Mycket rost och bromssköldarna var rejält söndervittrade.
 
       

Vi fick slita en hel del för att få bort alla delar från bakaxeln och diverse olika metoder togs till. En särskilt envis bult testade vi att värma, men den ville ändå inte ge sig. Det slutade med att vi fick kapa av den med vinkelslip. Som tur är har vi gott om nya delar att tillgå 😉

Olja fanns det visst gott om i bakaxeln märkte vi när vi bände ut drivaxlarna… Tyvärr kom vi på att vi borde ställa dit en balja först efter att vi fått golvet täckt av olja.

 

Dags att demontera framvagnen. Den såg ut så här när vi plockat ner den: 

 

Även här satt delarna ordentligt fast i varandra och vinkelslipen fick jobba lite till.  

  
Dagens jobbigast bult var nog den som håller fast den undre länkarmen, den fick bankas på rejält. När vi fick ut den märkte vi varför. Troligtvis har framvagnen fått sig en smäll för bulten var ordentligt krokig.  

 

När alla delar på såväl bak- som framvagn var isärplockade pressade vi ut alla bussningar. Även här fick vi kämpa en del och ta till lite olika metoder. Särskilt länkarmarna kan vara svåra att passa in i den hydrauliska pressen, så där kan man behöva vara lite uppfinningsrik för att komma åt alla bussningar. En bussning satt så hårt att vi fick bränna ut gummit. Effektfullt på bild, men inget som rekommenderas om man får ut den på annat vis. 

 



Alla delar fick genomgå en ytterst nödvändig blästring och lackades sedan. Att pressa i de nya bussningarna gick som tur var något smidigare än att pressa ur de gamla. Efter ett dopp i såpvatten och med hjälp av en hydraulisk press gled de i utan större problem. Se dock till att hålen är släta på insidan så att bussningarna kan pressas i oförhindrat. Vissa bussningar behöver pressas i åt ett särskilt håll. Läs under rubrikerna för framvagn respektive bakvagn vad som är viktigt att tänka på innan du pressar i bussningar.


Framvagn

Delarna på framvagnsbalken monterade vi ihop jämte bilen för att enklare komma åt med verktygen. Vi stötte på ett litet problem med kullederna som sitter i länkarmarna, då de inte ville fastna ordentligt. Detta är något som man bör vara uppmärksam på, eftersom vi sett samma problem tidigare på just dessa bilar. Kullederna ska inte gå att slå ur förhand. Vi löste problemet genom att löda fast dem.  



Kullederna i de övre länkarmarna ska sitta med urtaget rakt utåt, enligt bilderna nedan.


 


Observera! I undre länkarmar av tidigt utförande (t.om. 1969) ska bussningarna i utifrån, alltså med gummiflänsarna vända åt varsitt håll. Från årsmodell 1970 och framåt, vilket vi jobbar med här, ska båda bussningarna sitta med gummiflänsen bakåt i vagnen. Den ena bussningen behöver alltså pressas i inifrån. Om det är radialdäck som ska användas måste dessutom urtaget vändas nedåt, vinkelrätt mot länkarmens längdriktning.


 

För att få ihop övre och undre länkarm och fästa dem i hjulspindeln behöver fjädern pressas ihop med en fjäderspännare. Vi tog lite extra hjälp av en polygriptång så att vi kunde pressa ihop delarna ytterligare och få ordentligt med utrymme för att dra åt muttern till kulleden. 


 

Alltihop skruvades upp på bilen och ett par nya stötdämpare fick fullborda framvagnsbalken när den satt på plats. Vi satte även dit styrstag, krängningshämmare och styrsnäcka. 


 


Splitternya bromssköldar, bromsskivor och bromsok åkte upp av bara farten när vi ändå höll på med framvagnen. Och snyggt blev det!


 
Bakvagn


Håll koll på bussningarna i bärstagen. De har två platta ytor som behöver sitt åt rätt håll i bärstaget. Dessa kan vara svåra att se på våra bilder men är annars lätta att se och känna. Den ena platta ytan ska sitta rakt i linje med själva staget.


 

Detsamma gäller för bärarmarna, den platta ytan rakt mot armen. Även den högra bussningen i tvärstaget ska sitta med den plana delen, där gummit saknas, rakt mot staget.   

 


Först ut var bärarmar och bärstag som skruvades upp på bilen. Nya, fräscha fjädrar fick också komma upp.


 


Upp med bakaxeln! Se till att inte dra åt alla bultar och muttrar till max innan allt är på plats. För oss var det nämligen lite lurigt att få allt att passa perfekt på en gång. Vi fick lossa lite på stag och armar och även banka lite lätt med en gummiklubba för att få till passformen.

 
 


Stötdämpare ville bilens ägare såklart ha nya och även bromssköldar eftersom det inte fanns så mycket kvar av de gamla. Hjullagren på drivaxlarna behövde också bytas ut. Vi tryckte i drivaxlarna och bakaxeln var komplett!


 


Glöm inte att efterdra alla muttrar när du är klar!




Vi på VP stod också för monteringen av bilens nya innertak (art. nr. 691866). Att byta innertak kan vara lite krångligt och tålamodsprövande. Här kommer några generella tips som underlättar:

 

  • Rulla ut ditt nya innertak i god tid innan du monterar det. Helst ett dygn, så att alla veck hinner slätas ut.

  • Tänk på temperaturen. Vinylen är lättast att arbeta med om den är varm. Använd gärna ett värmeelement för att mjuka upp materialet om det är kallt där du arbetar.

  • Spara ditt gamla innertak tills du är helt klar med monteringen så att du kan använda det som referens vid diverse olika steg under processens gång.

  • Använd lämpligt verktyg när du fäster innertaket. Hos oss hittar du till exempel dessa: ITK

Vi började med att skruva bort all inre utrustning som sitter i taket. Här är det viktigt att direkt skruva tillbaka alla skruvar i sina hål. De behöver sitta på plats så att du senare kan känna dem genom det nya taket. Skruva därför inte i dem för långt. Var uppmärksam när du monterar ned innerbelysningen. Notera hur kablarna sitter så att du sedan kan sätta tillbaka dem på samma sätt. Även listerna framme vid vindrutan togs bort så länge.

  

Det gamla taket lossades och takspryglarna böjdes försiktigt ut från dess plats. Det visade sig vara en del mögel under och vi behövde därför tvätta rent taket med rödsprit.

 


Vi la ut det gamla innertaket bredvid det nya och flyttade över takspryglarna. Se till att böjen i mitten hamnar uppåt, så att taket spänns uppåt i bilen sedan.   

 


Takspryglarna, med det nya innertaket på, böjdes försiktigt in ovanför skenan i taket. Vi mätte ut mitten på bilens tak för att kunna matcha det med mitten på innertaket.

 


Vi började fästa innertaket framifrån. Vinylen ska vikas in runt skenan med den svarta listen vikt inåt, så att den inte syns.



Det är ont om utrymme för att peta in vinylen med fingrarna. Man kan därför använda ett verktyg att peta med för att få in innertakets list i den smala skåran. Tyvärr hade vi glömt att få med oss våra egna verktyg, så vi fick vara kreativa och hittade en spatel i verkstaden att peta med. Var dock försiktig så att verktyget inte är vasst eller av andra anledningar kan göra skada på innertaket. Du hittar lämpliga verktyg i vår sats ITK.


 

För att få innertaket rakt och jämnt jobbade vi parallellt med båda sidor och tog lite åt gång på respektive långsida. Vi behövde dra taket bakåt efter hand för att få tillräckligt med material mot slutet. När man drar i taket behöver man se till så att spryglarna inte tar emot i något och på så vis hindrar att innertaket kan röra sig bakåt.

Svårast blev det på slutet då det är tajt med material för att komma runt hörnen på skenan. Vi tog hjälp av en tång för att få grepp i hörnen och kunna dra innertaket ytterligare lite bakåt. Obs! Om du använder en tång, nyp då i den svarta listen för att inte skada vinylen. 

Ytterligare ett problem vi stötte på det sista var att plåtskenan hade blivit skev baktill på bilen. Skåran hade blivit för stor, vilket innebar att innertaket inte ville fastna. Vi löste detta genom att banka lite lätt med en gummiklubba på skenan, så att skåran blev mindre.

 

Till slut var innertaket fast runtom. Då var det dags att fästa alla inre detaljer. Men först behövde vi lokalisera alla skruvar under innertaket, tur att vi skruvade i dem igen! Vi skar hål för skruvarna, tog ut dem och skruvade fast handtag, solskydd, backspegel osv. Även listerna vid vindrutan fästes.

 


Vi hade lite svårt att lokalisera kablar och skruvar åt innerbelysningen. Detta löste vi genom att jämföra vart hålen var gjorda i det gamla innertaket och helt enkelt mäta ut rätt position med tumstock.

 


Klart! Se hela processen på video nedan. 

 



Vindrutor kan monteras med hjälp av flera olika metoder. På denna 145a av senare utförande fästs vindrutan (675831) med butyltejp eller lim särskilt tillverkat för vindrutor. Vi använde lim. OBS! Felaktigt monterade vindrutor kan bli en fara för säkerheten. Ta därför hjälp med att montera din vindruta om du är det minsta osäker på hur du får den att fästa ordentligt.

Så här gick vi till väga:

I karossen runt om rutans position finns hål, i vilka klämmor för prydnadslisten (682321) ska monteras. Vi började med att spruta i tätningsmassa (karosserikitt) i dessa hål. Sedan monterades de 23 klämmorna och tätningsmassa applicerades även över klämmorna. Det är viktigt att hålen blir helt tätade, annars kan vatten läcka in senare.

 

Vi tryckte fast gummilisten som sitter nedtill, under vindrutan. Sedan rengjordes rutan noga med desinficerande rengöringsmedel, extra noga runtom rutans kant där limmet ska appliceras. Även ytan där limmet ska fästa på karossen rengjordes och där applicerades också primer. 

 

Vi fäste sugproppar med handtag på rutan. De bör fästas på ett så plant ställe som möjligt, ytor där rutan buktar lite utåt är svåra att fästa dem ordentligt på. När man kan se att det har bildats en mörkare svart ring ytterst på sugpropparna sitter det fast ordentligt (se bild).

   

Limmet som används ska vara särskilt tillverkat för att fästa vindrutor. Man bör också se över tillverkarens rekommendationer för hur länge det sedan behöver torka. Vi skar till munstycket på limmets behållare för att få det vinklat. Vi ville få munstyckets öppning till ett ”V” med ena sidan något längre än den andra (se bild). 

 

Limmet applicerades längs kanten hela vägen runt om rutan i ett, utan att behållaren lyftes. Gör man inte så är risken stor att luftbubblor bildas eller att det blir ojämnt.

 

Att lyfta på rutan är ett tvåmansjobb. Vi passade nog in rutan på sin plats och såg till att den låg rakt och inte intill någon av klämmorna. För att rutan inte ska glida nedåt innan limmet har torkat, behöver den fixeras genom att stöttas upp av något undertill. Vi använde skumgummi eftersom det fanns nära till hands, men så länge det fyller sin funktion har materialet mindre betydelse.

 

Vindrutans prydnadslist fästs genom att den trycks ner mellan klämmorna och karossen, tyvärr fick vi inga bilder på detta. Vi tryckte först fast den nedre listen med en hörnskarv påträdd. Sedan monterade vi den ena sidolisten med en hörnskarv på. Den andra sidolisten, den övre listen och de två resterande hörnen satte vi samman och monterade sedan som en helhet. Detta för att enklare få till passformen.